نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: طی یک ماه آینده با همکاری اتاق بازرگانی، بورس پسته در استان کرمان راه‌اندازی می‌شود.

 

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا ، «محمدرضا پورابراهیمی» صبح امروز(شنبه 15 شهریورماه) در نخستین همایش هم‌اندیشی بهره‌برداران و صاحب‌نظران بخش کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش امروز کشور و استان کرمان برای توسعه و استمرار بخش کشاورزی، مدیریت منابع آبی است.

وی افزود: بعلت برداشت منفی آب در استان، سطح آب‌های زیرزمینی کرمان سالانه بین یک تا 1.5 متر کاهش می‌یابد.نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت موجود با توجه به شرایط استفاده از منابع آب، نیازمند بازنگری جدی است ضمن اینکه ارزش افزوده بخش کشاورزی یک چهارم صنعت است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: حدود 96 درصد اراضی کشاورزی استان کرمان آبیاری غرقابی است که دوم سوم منابع آبی را هدر می‌دهد و همه‌ی تلاش استان برای انتقال مجموع منابع به 350 میلیون مترمکعب در سال است.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سالانه 2 میلیارد مترمکعب اتلاف منابع را در استان بعلت آبیاری غرقابی داریم. مدیریت آب نیازمند تحول فرهنگی در بخش کشاورزی و مسائل اجرایی است.

وی با اشاره به مشکلات مالی طرح‌ها افزود: هم‌اکنون یکی از راهکارها در تأمین مالی، توسعه‌ی فضای بازار سرمایه‌ای کشور است و زمینه برای گسترش تأمین مالی در حوزه‌ی بازار سرمایه فراهم است.پورابراهیمی اظهار کرد: با هماهنگی اتاق بازرگانی، به‌زودی بورس پسته در استان کرمان راه‌اندازی می‌شود.

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: هدف از این کار علاوه‌بر معاملات خرید و فروش پسته، کشف قیمت در بازار رسمی برای انجام ابزارهای مالی بعدی است.وی گفت: پیش‌نویس ابزار مالی جدید تحت‌عنوان گواهی سپرده‌ی کالایی نیز نهایی شده و برای نخستین بار در استان در بورس پسته این کار را انجام می‌دهیم.

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در صورت راه‌اندازی بورس پسته، کارهای دیگر را نیز می‌توان انجام داد و دیگر محصولات را ارائه کرد. در حوزه‌های تخصصی ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد و رونق بخش کشاورزی ما به مدیریت منابع آب و ابزارهای مالی است.

در این مراسم از چند فعال بخش کشاورزی استان کرمان تجلیل شد.

 

/117/